Tips voor een succesvolle CRM adoptie binnen uw organisatie

22 juni 2017 door Vroni Zentveld

Wanneer u voor het eerst gebruik maakt van CRM, wilt u dat deze goed wordt geïntegreerd binnen uw organisatie. Het stimuleren om medewerkers CRM te gebruiken is soms een uitdaging. Ze zijn gewend aan het huidige systeem of hebben nog nooit met CRM gewerkt. Ik geef u een aantal tips waarmee u medewerkers stimuleert CRM te gebruiken. Adoptie is namelijk cruciaal. Laat het dé business driver worden van uw organisatie.

  • Communicatie is de key

    Laat uw organisatie weten dat er is gekozen voor CRM en waarom. Maak in het kort een plan voor de communicatie. Onderbouw uw keuzes en overtuig medewerkers het van belang van CRM. Als voorbeeld:
    Het creëren van waarde bij klanten
    Het automatiseren van business processen
    Alles in 1 omgeving
    Complete data, analyses en inzicht

  • Geef uw medewerkers invloed in de besluitvorming

    Laat de stem van de medewerkers horen en neem deze mee in de besluitvorming. Als voorbeeld over de inrichting. Zo houdt u rekening met iedereen die er gebruik van gaat maken.

  • Wijs een hoofd-, eind- en serviceverantwoordelijke aan

    De hoofdgebruiker heeft de volledige rechten en toegang heeft tot belangrijke instellingen.
    De eindverantwoordelijke neemt het eindbesluit voor het soort CRM pakket en is verantwoordelijk voor het aankooptraject.
    Bij de servicedesk kunt u terecht voor support.

  • Snel aan de slag

    Laat medewerkers snel en gemakkelijk aan de slag gaan. Vaak heeft CRM, zo ook Microsoft Dynamics 365, een support omgeving met antwoorden op de meeste vragen. Bijvoorbeeld een navigatierondleiding en instructievideo’s.
    Tip: Maak een quick start guide aan de hand van een video of one pager

  • Train

    Train medewerkers hoe ze CRM het beste kunnen gebruiken. Bij voorkeur per team of onderwerp. U kunt dit zelf doen of uw partner inschakelen.

  • Laat het management CRM gebruiken

    Laat het management het voortouw nemen en effectief gebruik maken van CRM. Geef de indruk dat CRM geïntegreerd is binnen de organisatie. Zo stimuleert u om iedereen met CRM aan de slag te gaan.

  • Doe het gefaseerd

    Laat uw medewerkers wennen aan CRM en integreer het gefaseerd. Alles in één keer doorvoeren kan tot onvoldoende gebruik leiden.

Kortom; met deze tips stimuleert u medewerkers om CRM te gebruiken, waardoor het systeem sneller geïntegreerd wordt binnen uw organisatie.

Bron foto: Microsoft