Social selling – Het nieuwe sales

2 juni 2017 door Vroni Zentveld

Sales is de afgelopen jaren sterk verandert. Social selling wordt steeds belangrijker tijdens een verkoopproces. Sales engagement speelt hierbij een belangrijke rol. Het ondersteunt het gehele proces van verkoopkans, van het sluiten van een deal tot support. Koud bellen of een onpersoonlijke benadering, het is verleden tijd!

Social

Social selling is hot! Dit betekend niet dat face-to-face en telefoongesprekken verdwijnen. Sales via de chat of social media wordt daarentegen steeds belangrijker. U richt zich op de juiste persoon, hebt inzicht in waar ze om geven, u bouwt vertrouwen op en voegt waarde toe.

Tips voor effectieve social selling:

  • Adverteer online;
  • Stel een doel vast;
  • Creëer een duidelijke strategie;
  • Bepaal de juiste doelgroep.
Data en klantenrelaties

Voordat een lead met u in gesprek gaat, heeft zij uitgezocht wie u bent en wat u doet. Wees daarom kritisch. Data is de key! Het geeft inzicht in wat er speelt bij de klant.

Geef hierbij antwoord op de volgende vragen:

  • Is de probleemstelling voldoende vastgesteld en wat is de beste oplossing?
  • Waar geeft uw doelgroep om?
  • Hoe compleet is uw data?
  • Weten uw leads wat u te bieden hebt en hoe groot is hun interesse? Waar zijn ze enthousiast over en waar liggen de twijfels?

Wist u dat klantenervaringen cruciaal zijn bij het vernieuwen van een contract of licentie? Sterker nog, belangrijker dan de producten of diensten en prijzen. Microsoft Dynamics 365 helpt u deze ervaringen te analyseren en optimaliseren.

Social selling en engagement zorgt voor kortere salesprocessen, effectieve communicatie en optimale klantenrelaties.