Sales en marketing – Breng ze samen

24 februari 2017 door Vroni Zentveld

Sales en marketing hebben hetzelfde doel, toch zijn ze verschillend. Hoe komt dit en hoe brengt u ze samen?

Onthoud dat beide teams meer klanten willen werven. Toch is marketing is gericht op langtermijn, strategisch genereren, kennis delen en het creëren van leads. Sales daarentegen op het behalen van verkoopdoelen in een snel tempo. Dit kan leiden tot onduidelijkheid, verschillende standpunten en het mislopen van deals. Hieronder een aantal tips om marketing en sales beter op elkaar af te stemmen.

Tips!

  • Bespreek gemeenschappelijke (omzet) doelen.
  • Zorg voor eenduidige en heldere uitingen.
Creëer een gezamenlijk en specifiek doel in plaats van individuele en werk hiernaar toe.

Beantwoord hierbij de volgende vragen:

  • Wat is jullie boodschap?
  • Op welke manier scoort u leads?
  • Welke lead generatoren zijn van belang?
Hanteer daarnaast structurele, maar korte meetings.

Behandel als voorbeeld:

  • Belangrijke documenten als resultaten
  • Status van de leads
  • Hoeveel leads moeten er gegenereerd moeten worden?
  • Strategieën om meer leads te creëren
  • De kwaliteit van deze leads
  • Welk marketingmateriaal is er ontwikkeld sinds de vorige bijeenkomst?
  • Een promotieplan voor uw doelgroep
  • Meest gestelde vragen, probleemstellingen of bezwaren vanuit leads en klanten
  • Extra behoeften

Voorkom verloren deals en creëer een sterke field service. Dit leidt tot 36% hogere klantenbinding. Bij leads die op de helft van hun salesproces zijn, is het noodzakelijk dat sales en marketing op dezelfde lijn zitten. Nog voordat ze met u  in contact komt. Dit vergroot de kans op het sluiten van een deal.

Bron: Microsoft