Port4Growth vindt in Tempero nieuwe CRM-beheerder en kennispartner

29 oktober 2014 door Brigitte Buissink

‘Alleen de transparantie van Tempero is al reden genoeg om ze van harte aan te bevelen’

Voor Port4growth is een goed werkend CRM van levensbelang: ze bestaan immers dankzij het contact met en tussen ondernemers. Tempero heeft de kennis over Microsoft Dynamics CRM in huis om Port4Growth te kunnen begeleiden bij de volgende stap in hun professionalisering.

Toen Joop de Jong Port4Growth in 2004 oprichtte, was er voor het MKB nog geen goed CRM-systeem beschikbaar. ‘We hebben toen kort gewerkt met Excel-sheets, maar gelukkig kwam Microsoft vrij snel daarna met Dynamics CRM, volledig geïntegreerd met andere Microsoft-programma’s. Door mijn achtergrond in ICT weet ik hoe moeilijk het al is een goede koppelingen te maken met andere software, dus dat klonk goed, en ook de prijs was aantrekkelijk.’

Prettig contact
Vervolgens ging Joop op zoek naar een CRM-partner die het systeem voor Port4Growth kon inrichten en beheren. ‘De partner waar we toen mee in zee gingen, bleek goed in opleveren, maar minder sterk in meedenken. Ook de communicatie met onze hostingpartner liep niet lekker. Vorig jaar kwam ik in contact met Tempero. Het eerste klantcontact was direct al prettig: ik kreeg een transparant en eerlijk verhaal. Vervolgens kwamen ze hier een gratis check doen van ons CRM-systeem en ook dat verliep heel prettig.’

Meerwaarde in transparantie
Tempero bekeek onder andere wat Port4Growth aan licenties betaalde. Joop: ‘Hun grootste bijdrage was dat ze me erop wezen dat wij al jaren betalen voor een upgradeservice, terwijl de vorige beheerder ons adviseerde niet te upgraden, omdat dan al dat dure maatwerk moest worden aangepast. Tempero had die licentie – inclusief een percentage voor de beheerder – stilzwijgend over kunnen nemen, maar liet zien transparant te zijn door ons te adviseren die dienst stop te zetten. Alleen dat was voor ons al genoeg reden om zaken met ze te doen en ze van harte aan te bevelen bij onze achterban.’ Joop vroeg Tempero vervolgens niet alleen het beheer van Microsoft Dynamics CRM over te nemen, maar ook om kennispartner te worden van Port4Growth.

Achterstallig onderhoud
Tempero adviseerde om wél een upgrade uit te voeren naar de nieuwste versie van Dynamics CRM, omdat Port4Growth anders een hoop nieuwe functionaliteiten misliep. ‘Gelukkig vielen de aanpassingen die Tempero aan het systeem moest doen om wel te kunnen upgraden mee,’ vertelt Joop. ‘Wel bleek dat de vorige beheerder heel veel oude gegevens had opgeslagen, waardoor onze dataopslag twee keer zo groot was als nodig. Tempero heeft dat netjes opgeruimd.’

Hogere kwaliteit invoer
Een ander probleem dat Tempero tackelde was de kwaliteit van de invoer. Vorig jaar bleek tijdens een reorganisatie van Port4Growth al dat er wildgroei was ontstaan in het gebruik van het systeem: ‘Ondanks het bestaan van een handleiding, werd de werkwijze mondeling overgedragen en dat is zacht gezegd niet ideaal. Tempero heeft een uniforme werkwijze geïntroduceerd en begeleidt de medewerkers actief met het up-to-date maken van alle klantcontacten. Het bijhouden van campagnerespons was voorheen veel werk; nu kunnen de medewerkers van Port4Growth in één scherm alle campagne-informatie over een lid opvragen en bijwerken. En tegenwoordig is nog maar één persoon verantwoordelijk voor een juiste werking van het CRM; dat was voor ons echt een doorbraak.’

Geen maatwerk, maar op maat
Een ander pluspunt van Tempero is volgens Joop dat ze geen duur maatwerk leveren: ‘Wij willen met ons CRM-systeem zo dicht mogelijk bij de bewezen standaardfunctionaliteit blijven. We hebben Tempero gevraagd het systeem zó aan te passen, dat het ons eenvoudig mogelijk maakt onze leden met elkaar in contact te brengen of gericht te benaderen voor onze activiteiten; bijvoorbeeld door met één druk op de knoop inzichtelijk te krijgen welke leden uit dezelfde branche komen of dezelfde problematiek delen. Nu moeten we dat nog met de hand doen, dus daarmee gaan we zeker één fte besparen. Omdat we niet de enige netwerk- of brancheorganisatie zijn, moet zoiets al eens eerder gemaakt zin. Tempero gaat niet opnieuw het wiel uitvinden, maar aan de slag met best practices voor gelijksoortige bedrijven.’

Rechtstreekse koppeling
Verder is Tempero bezig om een koppeling met het portal te maken: ‘Als een nieuw lid zich aanmeld, komen straks al zijn gegevens direct in het CRM en hoeven we dat niet meer handmatig bij te werken. Helemaal mooi is dat straks, wanneer een bestaand lid inlogt, het systeem direct laat zien wat wel en niet al is ingevuld en ons rapporteert wanneer er velden worden aangepast of verwijderd.’

Ledenondersteuning
Om goed te weten wat er speelt bij de leden, heeft Port4Growth een verbindingsmodel bedacht op basis van zes groeithema’s. ‘Straks worden onze leden door het systeem gevraagd om per thema hun knelpunten aan te geven. We hebben nu wel al een goed beeld van wat onze leden bezighoudt, maar dat wordt dan nog accurater en het scheelt ons veel tijd om dat te krijgen. We weten bijvoorbeeld dat marketing & sales bij onze ondernemers een belangrijk thema is: veel leden hebben hun propositie helder, maar weten niet goed hoe ze relatiebouw- en onderhoud moeten ondersteunen met hun processen. Daarbij kan Tempero als kennispartner een nuttige rol gaan spelen.’

Wie: Port4Growth
Wat: community van groeiondernemers
Waar: Utrecht
Sinds wanneer: 2004
Hoeveel: 10 medewerkers
Profiel: Port4Growth brengt groeiondernemers on- en offline bij elkaar om van elkaar te leren, elkaar te inspireren en te netwerken. Kennispartners verschaffen de benodigde expertise om door te kunnen groeien. www.port4growth.nl