Hoe goed kent u uw klant?

25 januari 2017 door Vroni Zentveld

Wilt u innoveren of groeien? Dan is klantkennis cruciaal. Kent u uw klant wel goed genoeg? Ik laat u zien hoe u uw klant centraal zet.

Uw producten, diensten en service zijn van belang voor uw business, maar wat er bij de klant speelt, is nog veel belangrijker. Welke verbeterpunten zijn er? De manier waarop u helpt, creëert waarde en zorgt voor extra business.

 

Contact

Wanneer hebt u contact met uw klant? Is dat tijdens het versturen van de factuur of bij problemen via de servicedesk? Waarom kiest uw klant voor uw product en organisatie? Het is van belang in contact te blijven met uw klant. Verzamel zoveel mogelijk informatie om ze goed van dienst te zijn.

Klantdata is de key

Hoe meer u weet van uw klant, hoe sterker uw propositie is. Maak effectief gebruik van data door analyses te maken en conclusies te trekken. Meten is weten. Als voorbeeld:

  • Het gebruik van producten of diensten;
  • Interesses;
  • Behoeften;
  • Zoekgedrag;
  • Trends in de markt.
Persoonlijk

Om uw klant écht van dienst te zijn, kunt u voorspellen. Analyseer tijdig problemen en voorkom deze door kansen te creëren. Bepaal via welke weg uw klant graag benaderd wordt. Dit kan zijn via de website, telefonisch, e-mail of face to face. En tot slot: snel schakelen om de markt bij te houden lukt alleen bij optimale en efficiënte bedrijfsprocessen.

Bron: Microsoft