Benut u al uw sales mogelijkheden?

3 februari 2017 door Vroni Zentveld

Wilt u sales creëren door meer kansen te benutten, maar weet u niet hoe? Hieronder vindt u een aantal gouden tips.

1. Werk structureel en planmatig

Breng structuur aan in uw contactmomenten met leads en klanten. Hiermee behoudt u de relatie en verkleint u de kans op het mislopen van deals. Werk planmatig waarmee u laat zien dat u voorbereid bent, uw lead of klant goed begrijpt en het overzicht hebt.

2. Analyseer

Maak structureel analyses van uw salesprestaties. Bekijk welke deals op dat moment belangrijk zijn, welke acties er nodig zijn om deze binnen te halen en waar de verbeterpunten liggen.

3. Breng trends in kaart

Weet welke trends er zijn binnen uw doelgroep. Waar heeft zij op dit moment echt behoefte aan? Welke veranderingen vinden plaats binnen de branche of organisatie?

4. Een schone database is een must

Zorg dat klantgegevens up-to-date zijn en zo volledig mogelijk. Weet welke personen u het beste kunt bereiken en voorkom incorrecte e-mailadressen.

5. Ken de issues van uw klanten

Analyseer welke trends er zijn. Waar loopt uw doelgroep tegen aan en hoe kunt u hier het beste op inspelen?

6. Verkoop persoonlijk

Verricht research voordat u leads benadert. Houdt bijvoorbeeld rekening met:

  • Wie wordt uw contactpersoon?;
  • Wie is de eindbeslisser?;
  • Wat is de bedrijfscultuur?;
  • De manier van benadering;
  • Behoeften;
  • Hiërarchie;
  • Vaktaal.

Focus u op de eindbeslisser. Deze persoon besluit uiteindelijk of ze voor u kiest. Probeer daarnaast vanuit uw organisatie 1 contactpersoon te hebben bij uw klant. Meerdere contactpersonen zorgt vaak voor verwarring.

7. Verkoop aan klanten

Blijf verkopen aan uw klant. Met de juiste tools kunt u zien of uw klant hier behoefte aan heeft. Zoals het verkopen van een nieuw product. Uw klant voelt zich gehoord.